24 Şubat 2015 Salı

KUTSAL AŞİRETLER







KUTSAL AŞİRETLER:
'
'HALDİYAN, GUREYŞAN VE TERYAHAN "

Urartu Kıralı Menua, bir yazıtında "Haldiriuhi/Xaldiriulhi" ismini bir bölge adı olarak vermektedir. Bahsi geçen bölge günümüzde modern Erzurum’un kazası Horasan’dır. Yazılıtaşın bulunduğu köy halkı, kendilerini "Xaldi Kürd aşiretinden" hala sayarlar. Köy adı da “Yazılıtaş” şeklinde (Türkçeleştirilmiş ad olarak) korunur. Bu konuda Haldi/Xaldi’lere dair bilgimiz sadece bu kadar. Bu tespitten hareket ile sadece bölgede "Xaldi/Haldi" adlı bir kabilenin hala yaşamış olduğu ve bunların şu anda Kürd etnik kimlikli oluşudur. Haldi aşireti günümüz Kürdistan’ın çeşitli bölgelerinde ayrıca bulunur.

Diğer yandan Urartuların yücelttiği baş tanrıları Haldi’nin bu Kürd aşireti ile isim ortaklığının oluşudur. Bilindiği gibi yaşanan çağlarda her kavmin kendi adından gelen bir tanrı soylu olduğu kavmi inancı vardı. Urartu topraklarında geçmişte Kars ve Erzurum ve çevresinde yaşayan Haldi’lerin adı, belki de ‘Tanrı Khaldi’ye tapanlar’ anlamına gelmekteydi. Anlaşılan Urartuların kendi ifadelerinde Haldi’yi sahiplenmeleri kavmi kimliği içine büründürmelerinin bir sonucu olarak Haldili aşiretleri uhrevi kimlikleri ile kabul edeceğiz.

Bilindiği gibi bölge insanını inanç geleneklerinden biride kutsal bir soydan olmakta görülür. Bu Kürd’lerin dini geleneklerinde, bazı dini inançlarında hala görülür. Alevilikte; “Guréyşan” aşireti, Yezidilikte; “Tirahiye Teryahan” aşireti gibi, vs.hala soyca saygı ve kutsiyet gösterilmesi gereken Kürd aşiretleri vardır. Bu aşiretler dini konumlarını Kürd halkı içinde hala korumaktadırlar."

"ARYAN KÜRDLER" (Bahoz Şavata) Kitabından alıntı...

Hiç yorum yok

Yorum Gönder